مگنت تراپی

مگنت تراپی باعث تغییر در پتانسیل سلولی پایه در سلول های بیمار یا آسیب دیده می‌گردد.میدان مغناطیسی به همه سلول ها در هر عمقی از بدن بصورت همزمان نفوذ می‌نماید. بنابراین با این روش امکان درمان موثر پاتولوژی های عمقی که با روش های دیگر بطورمستقیم امکان پذیر نبود میسر می گردد

اثرات کلی مگنت تراپی

التیام یا بازسازی دربافت های استخوان و پریوست

خاصیت ضدالتهابی همچون التهاب آرتریتروماتوئید وآرتروز

کاهش دردهای التهابی یا تخریبی مانند آرتروز

اتساع عروق و افزایش خون رسانی و اکسیژن رسانی

کاهش ادم

بازسازی بافتی در بافت نرم و عصبی

اثر شل کنندگی در گرفتگی عضلات

تاثیر مگنت بر استخوان

یکی از موارد استفاده از مگنت تراپی تاثیر آن بر جوش خوردن شکستگی استخوان است.تاثیرمگنت بر تحریک استخوان سازی و استئوبلاست هاثابت شده است.در شکستگی استخوان یکی از عوارض مهم جوش نخوردن می باشد که احتمال آن با افزایش سن زیاد می شود. از موارد دیگر مگنتوتراپی می توان از کاربرد آن در درمان استئوپروز و یا پوکی استخوان یاد کرد

درباره مگنت تراپی  بیشتر بدانیم
مگنت تراپی ایجاد یک میدان مغناطیسی در اطراف بدن انسان می باشد. مگنت تراپی در درمان دیسک کمر ، التهاب و ادم بسیار موثر می باشد ، زیرا بر روی سلول های سیستم ایمنی بدن و گردش خون بدن تاثیر می گذارد. با تحریک فرایند های فیزیولوژیک می تواند موجب افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی به بافت، تحریک تولید هورمونها توسط برخی غدد درون ریز شود. به علاوه در مطالعات بالینی اخیر نشان داده شده است که مگنت تراپی می تواند در درمان پوکی استخوان ، شکستگی های جوش نخورده و ترمیم و بازسازی بافت نرم موثر باشد. در بسیاری از مشکلات مفصل زانو همانند آرتروز مفصل زانو ، شکستگی های این ناحیه ، زانو درد های مزمن ، اسپاسم عضلات اطراف زانو می تواند بسیار موثر باشد.

مگنت تراپی دیسک کمر
مگنت تراپی روشی کاملا بی خطر و غیر تهاجمی می باشد که در آن از میدان های مغناطیسی برای کاهش درد ، التهاب و ترمیم بافتی استفاده می شود. بیرون زدگی دیسک کمر می تواندبه صورت تدریجی در اثر فشار های مداوم روزمره و یا به صورت ناگهانی در اثر ضربه رخ دهد . علائم دیسک کمر می تواند ازدرد ، گز گز ، بی حسی و ضعف در ناحیه کمر ، لگن و پاها باشد. بیشتر علائمی که بیرون زدگی دیسک کمر ایجاد می کند به علت التهاب و فشار بر روی اعصاب می باشد . با افزایش گردش خون ناحیه می تواند موجب کاهش درد و التهاب ناحیه و در نتیجه کاهش علائم بیمار شود. همچنین مگنت می تواند در تسهیل ترمیم بافت های آسیب دیده موثر باشد. به همین دلیل یکی از درمان های پیشنهادی درمان دیسک کمر با مگنت تراپی می باشد.

کلینیک مگنت تراپی رها
مغناطیس درمانی یا مگنت تراپی بر اساس اعمال یک میدان مغناطیسی بر ارگان یا اعضای خاصی از بدن با هدف بهبود آسیب های عضلانی ، مفصلی استخوانی و همچنین مراقبت های پوستی انجام می گیرد. این میدان تا اعماق ارگان مورد نظر نفوذ کرده و بدون هیچگونه درد و عوارض جانبی اثرات قابل توجهی به همراه دارد. دستگاه مغناطیس درمانی با اعمال میدان مغناطیسی با شدت متوسط ۱۵ گوس در درمان آسیب های فیزیکی در اعماق مختلف بدن بهبود سیستم گردش مایعات بدن و از بین بردن ادم و تورم اثرات شگفت انگیزی به دنبال دارد.

مزایای مگنت تراپی
مگنت تراپی برای درمان غیر تهاجمی و بدون درد ضایعات عضلانی اسکلتی می باشد . این مدالیته می تواند موجب کاهش درد ، ادم ، چسبندگی ها ، ترمیم و بازسازی پوست ، عضله و استخوان دارد. اثرات در بدن انشان شامل تحریک متابولیسم کلسیم در استخوان ها ، تحریک استئوبلاست ها برای ترمیم بافت استخوانی در پوکی استخوان و شکستگی ها می باشد. مگنت با استفاده از ایجاد تعادل در سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک موجب تاثیرات مگنت تراپی آرام بخشی می شود. با ریلکس کردن عضلات ، بهبود خونرسانی به عضلات ، بهبود گردش خون و تغذیه بهتر بافت ها در کاهش اسپاسم موثر است . مگنت تراپی می تواند موجب کاهش درد و التهاب بافتی شود. در نتیجه در طیف وسیعی از بیماری های التهابی، دردهای مزمن عضلانی و مفصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

الکترو مگنت تراپی
مگنت تراپی استفاده از یک میدان مغناطیسی ثابت برای کاهش درد و التهاب و ترمیم بافت می باشد. یک روش درمانی پیشرفته می باشد که در آن از انرژی مغناطیسی با هدف درمان اختلالات اسکلتی عصبی عضلانی مورد استفاده قرار می دهند. استفاده از میدان های مغناطیسی برای درمان بیماری ها قدمت طولانی دارد. امروزه از مگنت تراپی برای درمان بسیاری از بیماری ها همانند سردرد و میگرن ، درد های کمر و گردن ، التهاب تاندون ها ، درد های عضلانی ، استئوآرتروز ، روماتیسم مفصلی ، درد های پس از جراحی ها ، پوکی استخوان ف شکستگی های جوش نخورده وبسیاری دیگر از بیماری های عصبی عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد.این درمان طبیعی می تواند در کاهش درد و التهاب و ترمیم وبازشازی بافت ها بسیار موثر باشد.

هزینه مگنت تراپی در فیزیوتراپی
مگنت تراپی و یا استفاده از انرژی مغناطیسی در درمان بیماری ها ومشکلات اسکلتی عضلانی شیوع بسیار بالایی دارد . درمانی کاملا بی خطر و ایمن است.این دستگاه کاملا ایمن و بی خطر است و هیچگونه عوارض جانبی ندارد. مگنت تراپی موجب ترمیم و بازسازی بافت های سطحی و عمقی ، بهبود سیستم گردش خون و لنف و کاهش درد و تورم می شود. تحقیقات انجام شده نشان داده است که مگنت برای درمان پوکی استخوان و ترمیم و بازسازی استخوان ها و بافت های عضلانی بسیار موثر بوده و در زمینه های ارتوپدی ، فیزیوتراپی و بهبود وضعیت بدنی ورزشکاران حرفه ای کاربرد ویژه ای دارد. هزینه مگنت تراپی در فیزیوتراپی مطابق با تعرفه های تعیین شده توسط انجمن فیزیوتراپی ایران و سازمان نظام پزشکی تعیین می شود.

کلینیک جامع توانبخشی رها, [۲۲٫۰۲٫۱۹ ۱۵:۳۵]
مضرات مگنت تراپی
مگنت تراپی درمانی کاملا بی خطر و بدون عارضه می باشد. اما هر درمانی در صورتی بی خطر است که توسط افراد متخصص مورد استفاده قرار گیرد . تمامی دستگاههای مورد استفاده در فیزیوتراپی دارای موارد استفاده و یا احتیاطات و موارد عدم استفاده هستند. مگنت نیز به همین صورت است . استفاده از مگنت در افرادی که باتری قلبی دارند بسیار خطرناک است و می تواند موجب مرگ این بیماران شود . زیرا امواج مغناطیسی مگنت در عملکرد باتری قلب اختلال ایجاد می کند. همچنین در افرادی که دستگاههای تزریقی دارو به صورت زیرپوستی دارند، استفاده از مگنت می تواند موجب اختلال در عملکرد این دستگاهها شود. در زنان باردار و کودکان ، داشتن توده بدخیم ، عفونت ها ، خونریزی و اختلالات غدد درون ریز نیز استفاده از مگنت ممنوع است.

استفاده از انرژی مغناطیسی برای درمان بیماری ها قدمتی طولانی دارد. انرژی مغناطیسی مگنت از طریق افزایش خونرسانی در ناحیه موجب کاهش درد ، کاهش التهاب و افزایش سرعت ترمیم بافت می شود . همچنین مگنت با افزایش اندورفین و انکفالین ها در نخاع باعث کاهش درد می شود.در حال حاضر علاوه بر تهران بسیاری از مراکز فیزیوتراپی در شهرهای مختلف همانند شیراز ، اصفهان ، مشهد، تیریز، کرج و اهواز به دستگاه مگنت مجهز هستند و از این دستگاه برای درمان بیماری هایی همانند دیسک کمر ، دیسک گردن ، درد های مزمن مفصلی ، کاهش اسپاسم و درد های عضلانی ، بیماری های التهابی همانند روماتیسم مفصلی،سر درد و میگرن،درمان شکستگی های جوش نخورده، دردهای پس از جراحی ، نوروپاتی ها و مشکلات عروقی مورد استفاده قرار می دهند. مدت زمان استفاده از مگنت با توجه به مشکل شما از ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت متفاوت می باشد.

یکی از روش های درمانی است که در آن مگنت هایی با سایز ها و قدرت های مختلف با هدف کاهش درد و درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند. مگنت می تواند موجب تحریک متابولیسم ، افزایش خونرسانی و افزایش اکسیژن در بافت ها شود.در بسیاری از مشکلات همانند آرتروز ، اختلالات گردش خون ، نوروپاتی دیابتی ، دردهای عضلانی ، التهابات ، روماتیسم مفصلی ، درد سیاتیک و درد های مزمن عضلانی می تواند بسیار موثر باشد.استفاده از دستگاه مگنت تراپی به دانش تخصصی آن نیازمند است . مگنت مانند سایر دستگاه فیزیوتراپی باید برای هر بیمار با توجه به مشکل بیمار کاملا اختصاصی تنظیم شود. در برخی موارد استفاده از دستگاه مگنت خطرناک است و می تواند موجب آسیب جدی به بیمار شود . درنتیجه استفاده از این دستگاه بدون دانش تخصصی خطرناک می باشد. خرید دستگاه مگنت تراپی برای بیماران توصیه نمی شود.

🧲کاربرد و آموزش مگنت تراپی چیست ؟
استفاده از مگنت برای درمان بیماری ها قدمت طولانی دارد.

در یونان باستان نیز از سنگ هایی که خاصیت مگنت داشتند.

برای درمان بیماری ها استفاده می کردند.

مگنت تراپی می تواند موجب افزایش گردش خون مویرگی.

بهبود اکسیژن رسانی به بافت ، تسهیل خروج اسیدلاکتیک از بافت های بدن.

در نتیجه موجب کاهش درد و التهاب شود.

کاربرد مگنت تراپی در مشکلات مختلفی از جمله آرتروز ، اسپاسم عضلاننی.

درد های مزمن ، درد های میوفاشیال عضلانی ، بی خوابی ، خستگی.

مشکلات بیرون زدگی دیسک ، پوکی استخوان و شکستگی های جوش نخورده بسیار موثر می باشد. همچنین استفاده از مگنت در آسیب های ورزشی با هدف کاهش درد ، کاهش التهاب ، تسهیل ترمیم بافتی و کوتاه شدن زمان لازم برای بهبودی آسیب های ورزشی بسیار موثر می باشد.

مغناطیس درمانی در درمان طیف وسیعی از بیماری ها موثر می باشد.

انواعی از دستگاههای مختلف مگنت تراپی وجود دارند.

که برای مشکلات مختلف و اعضای مخلتف بدن طراحی شده است.

برای مثال تخت های مخصوص مگنت تراپی و مگنت های دیسکی.

برای مشکلات ستون فقرات ، مفاصل ران و لگن ، شانه و سر طراحی شده است.

مگنت های منعطف که بیشتر برای اندام ها طراحی شده است.

می توان آن ها را به دور اندام مبتلا بست.

تشک و صندلی مگنت تراپی برای درمان اختلالات کف لگن و بی اختیاری ادراری مورد استفاده قرار می گیرد.

درهمه این دستگاهها انرژی مغناطیسی به منظور بهبود گردش خون ناحیه ، افزایش اکسیژن رسانی.

بهبود دفع اسید لاکتیک و تسهیل ترمیم بافتی مورد استفاده قرار می گیرد.

تعرفه مگنت تراپی با توجه به لیست تعرفه های سازمان نظام پزشکی و انجمن فیزیوتراپی ایران تعیین می شود.

توسط | 2019-02-22T15:39:42+03:30 فوریه 11th, 2018|فیزیوتراپی|بدون دیدگاه